Koloproktologija

koloproktologija-poliklinika-trifunovic

Koloproktologija je grana medicine koja se bavi bolestima debelog creva. Obuhvata četiri velike grupe oboljenja debelog creva:

• bolesti završnog dela debelog creva (rektuma) i anusa, koje su uglavnom benigne;
  • funkcionalne poremećaje;
  • zapaljenjska oboljenja i maligne bolesti.

Benigna patologija završnog dela debelog creva i anusa u koju se ubrajaju: hemoroidi, fisure (napukline), perianalne fistule i kondilomi najčešća je među pacijentima. Poslednjih godina u stalnom porastu su i zapaljenjska oboljenja debelog creva, a to su Kronova bolest i ulcerozni kolitis. Najozbiljnije oboljenje sa kojim se koloproktolozi suočavaju je karcinom debelog creva.

U okviru sektora koloproktologije u našoj ustanovi obavljaju se sledeći pregledi:

• anoskopija,
  • rektoskopija,
  • sklerozacija hemoroida,
  • ligatura hemoroida,
  • sinus piloidalis u lokalu,
  • incizija perianalnog apcesa,
  • endorektalni ultrazvuk.

Preglede iz ove oblasti hirurgije obavlja prof. dr sci med Bratislav Trifunović spec. opšte hirurgije, načelnik odeljenja kolorektalne hirurgije na VMA.

Hemoroidi

Lečenje hemoroida, poliklinika Trifunovic

Hemoroidi su najrasprostranjeniji problem savremenog čoveka. Nastaju zbog povećanja pritiska na venski krvotok u maloj karlici i trbuhu. Podjednako se javljaju kod žena i kod muškaraca, a najčešći uzroci pojave hemoroida su:

• način života sa malo fizičke aktivnosti;
  • radno mesto na kome se pretežno sedi;
  • prekomerne fizičke aktivnosti;
  • konzumiranje alkohola i nepravilna ishrana;
  • problemi sa varenjem hrane;
  • problemi prilikom pražnjenja creva.

Uprkos tome što ova bolest izaziva neprijatnosti i tegobe, mnogi se ustručavaju da zatraže pomoć pa zbog toga primenjuju neadekvatne preparate.

Samoinicijativno lečenje hemoroida, bez odlaska lekaru i dobre dijagnoze, može imati brojne negativne posledice.

Pre svega, krvarenje iz anusa ne mora uvek da ukazuje na hemoroidalnu bolest.

Na primer, kada je u pitanju karcinom debelog creva, simptomi su slični problemima koje izazivaju hemoroidi (bolno pražnjenje creva i krv u stolici) i tada je od presudne važnosti da se oboleli obrati lekaru.

Osobe kod kojih se jave simptomi hemoroida trebalo bi obavezno da se jave lekaru ukoliko žele da se pravilno leče.

Vrste hemoroida

Esencijalni, primarni hemoroidi najčešći su oblik hemoroida i predstavljaju

oboljenja u području analnog pleksusa. Javljaju se najčešće kod osoba između 25 i 50 godina.

Unutrašnji hemoroidi nastaju na samom početku analnog kanala i najčešći su razlog krvarenja iz anusa.

Spoljašnji hemoroidi su mali plavičasti čvorovi koji se lako uočavaju. Mogu se iskomplikovati u slučaju venskog pritiska nakon jakog napinjanja.

Postoje i hemoroidi koji nastaju nakon porođaja i mogu se javiti nezavisno od unutrašnjih.

Stadijumi hemoroida

stadijumi hemoroida

I STADIJUM – hemoroidi krvare ili svrbe. Krv je svetlocrvena krvi iz anusa, obično na kraju stolice.

II STADIJUM – hemoroidi krvare i ispadaju, ali i spontano nestaju. Ponekad hronično krvarenje može dovesti do ozbiljne anemije (malokrvnosti).

III STADIJUM – hemoroidi ispadaju i krvare. Spontano se povuku  tek u toku spavanja.

IV STADIJUM – predstavlja poslednji i jako bolan stadijum bolesti. Hemoroidalni čvorovi su stalno van čmarnog kanala, a zbog izraženog venskog zastoja ne mogu se vratiti.